Opis zdarzenia przyszłego:
1. Gmina wdraża System Karty Miejskiej z uwzględnieniem Biletu Elektronicznego, w ramach którego ma funkcjonować wirtualna portmonetka przeznaczona wyłącznie do jego zakupu o wartości nie wyższej niż określony limit.
2. Przedpłata środków pieniężnych na wirtualnej portmonetce będzie zapisywana w postaci punktów, odpowiednio do wysokości dokonanej wpłaty (1 punkt = 1 złoty). Doładowanie będzie możliwe wyłącznie kwotami w pełnych złotych.
3. Wirtualną portmonetkę będzie można doładować w Punkcie Obsługi Klienta, Portalu Użytkownika, Biletomatach Stacjonarnych i Mobilnych. Zakup biletu będzie możliwy tylko w przypadku posiadania odpowiedniej liczby punktów - odpowiadającej kwocie środków pieniężnych potrzebnych do zapłaty.
4. Punkty zgromadzone na wirtualnej portmonetce będą mogły być wykorzystane w okresie ważności Karty Miejskiej, z wyjątkiem czasu, w którym jest ona zablokowana. Przeniesienia posiadanych punktów z utraconej karty będzie można dokonać na inną kartę.
5. Nie wiadomo jakiego rodzaju bilety zostaną zakupione przez System - bilety jednorazowe , czasowe, krótkookresowe, tygodniowe, 15 dniowe, miesięczne, trzymiesięczne, semestralne, ulgowe czy normalne.
Pytanie:
W którym momencie należy rozpoznać obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług: czy w momencie zasilenia wirtualnej portmonetki w ramach Systemu Karty Miejskiej, czy w momencie zakupu Biletu Elektronicznego, kiedy wiadomo, jaki rodzaj biletu, i czy w ogóle zostanie on zakupiony?
Stanowisko i uzasadnienie wnioskodawcy:
W ocenie Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstaje w momencie zasilenia wirtualnej (elektronicznej) portmonetki. W opisywanej sytuacji jest możliwe bezpośrednie powiązanie dokonanej wpłaty z konkretną usługą, tj. usługą zbiorowego transportu publicznego. Środki z wirtualnej (elektronicznej) portmonetki będzie można wykorzystać tylko i wyłącznie do zakupienia Biletów Elektronicznych komunikacji miejskiej. Nie będzie możliwości wykorzystania środków zgromadzonych w elektronicznej portmonetce na zakup innych towarów czy usług.
Odpowiedź Dyrektora KIS:
Stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie Dyrektora KIS:
Obowiązek podatkowy dla stosowania bonów jednego przeznaczenia jest wyłączony z opodatkowania na zasadach ogólnych. Obowiązek ten z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług, do których dochodzi na skutek transferu bonu jednego przeznaczenia, powstaje z chwilą dokonania transferu bonu jednego przeznaczenia.
Momentem, w którym ww. dostawę towarów/świadczenie usług należy uznać dla celów VAT za dokonane jest w każdym przypadku moment dokonania transferu bonu jednego przeznaczenia. Tym samym, obowiązek podatkowy powstaje już w momencie transferu (tj. emisji oraz każdego kolejnego przekazania bonu) bonu jednego przeznaczenia.
W konsekwencji, skoro w analizowanej sprawie zasilenie elektronicznej portmonetki działającej w ramach Systemu Karty Miejskiej następuje w ramach bonu jednego przeznaczenia to obowiązek podatkowy powstanie w momencie zasilenia wirtualnej portmonetki.
Tym samym pomimo tożsamego skutku w postaci powstania obowiązku podatkowego w momencie zasilenia wirtualnej portmonetki, stanowisko oceniono jako nieprawidłowe, z uwagi na odmienne uzasadnienie prawne Gminy.