Rozwój biura rachunkowego w czasie pandemii

Rozwój biura rachunkowego w czasie pandemii

  • 5.0 / 5
  • 5

Ogólna sytuacja

Zmiany wywoływane rozprzestrzenianiem się COVID-19, wymagają od firm z każdej niemal branży nowego podejścia do sposobu zarządzania. Nie inaczej jest w przypadku biur rachunkowych, które stoją dziś przed dużym wyzwaniem. Z jednej strony ciągłe zmiany w przepisach oraz obsługa tarcz antykryzysowych, z drugiej strony konieczność dostosowania się do nowej sytuacji. 

Działania podejmowane przez rządy krajów całego świata, w tym Polski, wśród wielu przedsiębiorców mogą budzić przeświadczenie o niestabilności sytuacji. To z kolei sprzyja przyjmowaniu biernej postawy wśród właścicieli firm, również biur rachunkowych. Często realizowaną strategią jest decyzja o przeczekaniu pandemii i zawieszenie działań dot. rozwoju biura na czas jej trwania. Takie podejście może być oczywiście zrozumiałe przy wielomilionowych inwestycjach w branżach zupełnie zamkniętych z powodu COVID-19 np. branża rozrywkowa czy turystyczna, jednak może być zgubne przy prowadzeniu biura rachunkowego.

Obecnie bierność w działaniu to prosta droga do upadku nawet dobrze prosperującego biura rachunkowego ze względu na ryzyko związane z zawieszeniem lub zamykaniem się podmiotów obecnie obsługiwanych. Pozyskiwanie klientów - to kluczowe działanie w każdym biznesie. Zasada ta dotyczy również biur rachunkowych, które mają obecnie wyjątkową możliwość skutecznego docierania do nowych grup klientów i komunikowania się z nimi za pomocą Internetu. 

Przedsiębiorcy pomimo pandemii otwierają nowe firmy - liczba nowo zarejestrowanych firm w 2020 r. 

Wg. danych z GUS pierwsza fala pandemii przestraszyła przedsiębiorców - w marcu 2020 liczba zawieszonych działalności wzrosła względem lutego o 150% i wyniosła blisko 49 tys.

Jednak zupełnie inaczej wygląda sytuacja z otwieraniem nowych podmiotów. Z danych statystycznych REGON wynika, że:

w okresie od 1 stycznia do końca sierpnia 2020 r. zarejestrowano 184 035 podmiotów w Rejestrze REGON. W analogicznym okresie 2019 r. było to 205 686 podmiotów, w 2018 r. 186 407, w 2017 r. 151 414, a w 2016 r. 134 389. Jeżeli ten trend utrzymałby się w całym 2020 r. o oznaczałoby nieznaczny spadek w stosunku do 2019 r.. Sądzimy jednak, że wyniki rejestracji w całym 2020 r. będą wyższe niż w 2019

Z danych CEIDG opublikowanych w sierpniu wynika też, że liczba aktywnych działalności gospodarczych wynosi 2,47 mln.

image001Źródło: www.bnf.pl 

Wskazane powyżej dane wyraźnie wskazują, że pomimo nienajlepszych nastrojów gospodarczych i niepewnej przyszłości, chęć wśród przedsiębiorców do zakładania nowych firm jest nadal. Liczne ograniczenia, choć paraliżują wiele gałęzi gospodarki, pozwalają na rozwój biznesów w sieci potwierdzając, że część branż jest odporna na obecną, trudną sytuację rynkową. To z kolei oznacza dla właścicieli biur rachunkowych szansę pozyskiwania nowych klientów.

Nowe firmy i branże aktywne w kryzysie szansą dla księgowych

Naturalnym jest, że część biznesów upadnie. Warto jednak zaznaczyć, że rynek nie znosi próżni wiele firm wejdzie na rynek, oferując produkty i usługi skrojone na miarę obecnych czasów. Dostosowanie do nowych realiów może być w nadchodzących miesiącach kluczowe dla utrzymania się na rynku. Elastyczni, otwarci na zmiany i gotowi do podjęcia ryzyka przedsiębiorcy, będą mieli szansę zaistnieć w świadomości klientów i osiągnąć sukces mimo kryzysu.

Ciekawe informacje dostarczają dane dotyczące branż, w których działalność w 2020 r. rozpoczęło najwięcej podmiotów. Mocny wzrost względem roku poprzedniego zaliczyły trzy z nich - działalność związana z oprogramowaniem, sklepy internetowe i portale internetowe. Wzrost wskazanych branż potwierdza zmiany na rynku. Szczególnie dobrze w obecnej sytuacji radzić sobie będą firmy wykorzystujące w swoich działaniach Internet. Problemy pojawią się natomiast w firmach, które swoje działania opierają na tradycyjnych modelach funkcjonowania. 

35fa917395feb8

Źródło: https://www.coig.com.pl

Wzrost znaczenia usług internetowych

W związku z wprowadzanymi obostrzeniami, wiele działań z realnego świata przenosi się do Internetu. Pandemia spowodowała, że za pomocą sieci częściej robimy zakupy, załatwiamy sprawy urzędowe, a nawet uczymy się i pracujemy. Podobnie jest w sytuacji, gdy przedsiębiorca potrzebuje biura rachunkowego - rola Internetu rośnie, natomiast na znaczeniu traci tradycyjna rekomendacja usług, tak popularna w branży księgowej.

Potwierdzają to również liczby wyszukiwań hasła „biura rachunkowe” w Google. Wzrosły one z 217,2 tys. w 2019 r. do 264 tys. w 2020 r. (wzrost o 21,5%). Średnia miesięczna liczba wyszukiwań wzrosła natomiast z 18,1 tys. (styczeń-grudzień 2019 r.) do 22,2 tys. (styczeń-wrzesień 2020 r.). 

35fa91739d5d3835fa9173998f95

Źródło: Google ADS

Dlaczego podczas pandemii warto aktywnie pozyskiwać klientów na usługi księgowe?

O podjęciu działań marketingowych warto pomyśleć z kilku powodów:

  1. Nowe firmy potrzebują usług księgowych z uwagi na zwiększającą się liczbę przepisów prawnych oraz zmian w ich zakresie. Odnalezienie się w gąszczu regulacji i sprawne wejście na rynek jest dla początkujących przedsiębiorców dużym obciążeniem.
  2. Rezygnacja z działań marketingowych to dla biura zaprzepaszczenie szansy na stosunkowo tanie pozyskiwanie klienta. Koszty odrobienia strat na skutek biernej postawy i odejścia obecnych klientów mogą okazać się znacznie wyższe.
  3. Biura pozyskujące klientów z branż działających w oparciu o nowe technologie oraz nowoczesne systemy sprzedaży i marketingu będą na wygranej pozycji. Ograniczenie współpracy do firm narażonych na zawieszenie lub zamknięcie to duże ryzyko.
  4. Należy spodziewać się, że wśród nowych firm pojawią się również nowe biura rachunkowe, stanowiące potencjalną konkurencję dla istniejących firm z branży księgowej. Aktywne pozyskiwanie klientów to najlepszy sposób utrzymania się na konkurencyjnym rynku.

Jak pozyskiwać klientów na usługi księgowe w obecnym czasie?

Spotkania z klientami stanowią kluczowy element w procesie pozyskiwania klientów w przypadku prowadzenia biura rachunkowego. Pomimo obecnej sytuacji, właściciele biur rachunkowych mają możliwość dzięki użyciu odpowiednich narzędzi przeprowadzać efektywne i skuteczne rozmowy biznesowe.

W tradycyjnym modelu, pozyskiwanie klientów do biura rachunkowego w większości opiera się na spotkaniach na żywo. Sytuacja związana z pandemią przeniosła jednak większość biznesowych spotkań do Internetu. Dedykowane programy do tele i wideokonferencji pozwalają bezpiecznie, wygodnie i efektywnie omówić szczegóły współpracy z przyszłym klientem biura. 

Bezpłatne, proste w obsłudze i oferujące niezbędne funkcje programy, takie jak Google Meet, oferują bezproblemową konfigurację i przeprowadzenie spotkania online - zarówno właścicielowi biura, jak i klientowi.