Ogólna sytuacja
Zmiany wywoływane rozprzestrzenianiem się COVID-19, wymagają od firm z każdej niemal branży nowego podejścia do sposobu zarządzania. Nie inaczej jest w przypadku biur rachunkowych, które stoją dziś przed dużym wyzwaniem. Z jednej strony ciągłe zmiany w przepisach oraz obsługa tarcz antykryzysowych, z drugiej strony konieczność dostosowania się do nowej sytuacji.
Działania podejmowane przez rządy krajów całego świata, w tym Polski, wśród wielu przedsiębiorców mogą budzić przeświadczenie o niestabilności sytuacji. To z kolei sprzyja przyjmowaniu biernej postawy wśród właścicieli firm, również biur rachunkowych. Często realizowaną strategią jest decyzja o przeczekaniu pandemii i zawieszenie działań dot. rozwoju biura na czas jej trwania. Takie podejście może być oczywiście zrozumiałe przy wielomilionowych inwestycjach w branżach zupełnie zamkniętych z powodu COVID-19 np. branża rozrywkowa czy turystyczna, jednak może być zgubne przy prowadzeniu biura rachunkowego.
Obecnie bierność w działaniu to prosta droga do upadku nawet dobrze prosperującego biura rachunkowego ze względu na ryzyko związane z zawieszeniem lub zamykaniem się podmiotów obecnie obsługiwanych. Pozyskiwanie klientów - to kluczowe działanie w każdym biznesie. Zasada ta dotyczy również biur rachunkowych, które mają obecnie wyjątkową możliwość skutecznego docierania do nowych grup klientów i komunikowania się z nimi za pomocą Internetu.
Przedsiębiorcy pomimo pandemii otwierają nowe firmy - liczba nowo zarejestrowanych firm w 2020 r.
Wg. danych z GUS pierwsza fala pandemii przestraszyła przedsiębiorców - w marcu 2020 liczba zawieszonych działalności wzrosła względem lutego o 150% i wyniosła blisko 49 tys.
Jednak zupełnie inaczej wygląda sytuacja z otwieraniem nowych podmiotów. Z danych statystycznych REGON wynika, że:
w okresie od 1 stycznia do końca sierpnia 2020 r. zarejestrowano 184 035 podmiotów w Rejestrze REGON. W analogicznym okresie 2019 r. było to 205 686 podmiotów, w 2018 r. 186 407, w 2017 r. 151 414, a w 2016 r. 134 389. Jeżeli ten trend utrzymałby się w całym 2020 r. o oznaczałoby nieznaczny spadek w stosunku do 2019 r.. Sądzimy jednak, że wyniki rejestracji w całym 2020 r. będą wyższe niż w 2019
Z danych CEIDG opublikowanych w sierpniu wynika też, że liczba aktywnych działalności gospodarczych wynosi 2,47 mln.
Źródło: www.bnf.pl
Wskazane powyżej dane wyraźnie wskazują, że pomimo nienajlepszych nastrojów gospodarczych i niepewnej przyszłości, chęć wśród przedsiębiorców do zakładania nowych firm jest nadal. Liczne ograniczenia, choć paraliżują wiele gałęzi gospodarki, pozwalają na rozwój biznesów w sieci potwierdzając, że część branż jest odporna na obecną, trudną sytuację rynkową. To z kolei oznacza dla właścicieli biur rachunkowych szansę pozyskiwania nowych klientów.
Nowe firmy i branże aktywne w kryzysie szansą dla księgowych
Naturalnym jest, że część biznesów upadnie. Warto jednak zaznaczyć, że rynek nie znosi próżni wiele firm wejdzie na rynek, oferując produkty i usługi skrojone na miarę obecnych czasów. Dostosowanie do nowych realiów może być w nadchodzących miesiącach kluczowe dla utrzymania się na rynku. Elastyczni, otwarci na zmiany i gotowi do podjęcia ryzyka przedsiębiorcy, będą mieli szansę zaistnieć w świadomości klientów i osiągnąć sukces mimo kryzysu.
Ciekawe informacje dostarczają dane dotyczące branż, w których działalność w 2020 r. rozpoczęło najwięcej podmiotów. Mocny wzrost względem roku poprzedniego zaliczyły trzy z nich - działalność związana z oprogramowaniem, sklepy internetowe i portale internetowe. Wzrost wskazanych branż potwierdza zmiany na rynku. Szczególnie dobrze w obecnej sytuacji radzić sobie będą firmy wykorzystujące w swoich działaniach Internet. Problemy pojawią się natomiast w firmach, które swoje działania opierają na tradycyjnych modelach funkcjonowania.
Źródło: https://www.coig.com.pl
Wzrost znaczenia usług internetowych
W związku z wprowadzanymi obostrzeniami, wiele działań z realnego świata przenosi się do Internetu. Pandemia spowodowała, że za pomocą sieci częściej robimy zakupy, załatwiamy sprawy urzędowe, a nawet uczymy się i pracujemy. Podobnie jest w sytuacji, gdy przedsiębiorca potrzebuje biura rachunkowego - rola Internetu rośnie, natomiast na znaczeniu traci tradycyjna rekomendacja usług, tak popularna w branży księgowej.
Potwierdzają to również liczby wyszukiwań hasła „biura rachunkowe” w Google. Wzrosły one z 217,2 tys. w 2019 r. do 264 tys. w 2020 r. (wzrost o 21,5%). Średnia miesięczna liczba wyszukiwań wzrosła natomiast z 18,1 tys. (styczeń-grudzień 2019 r.) do 22,2 tys. (styczeń-wrzesień 2020 r.).
Źródło: Google ADS
Dlaczego podczas pandemii warto aktywnie pozyskiwać klientów na usługi księgowe?
O podjęciu działań marketingowych warto pomyśleć z kilku powodów:
- Nowe firmy potrzebują usług księgowych z uwagi na zwiększającą się liczbę przepisów prawnych oraz zmian w ich zakresie. Odnalezienie się w gąszczu regulacji i sprawne wejście na rynek jest dla początkujących przedsiębiorców dużym obciążeniem.
- Rezygnacja z działań marketingowych to dla biura zaprzepaszczenie szansy na stosunkowo tanie pozyskiwanie klienta. Koszty odrobienia strat na skutek biernej postawy i odejścia obecnych klientów mogą okazać się znacznie wyższe.
- Biura pozyskujące klientów z branż działających w oparciu o nowe technologie oraz nowoczesne systemy sprzedaży i marketingu będą na wygranej pozycji. Ograniczenie współpracy do firm narażonych na zawieszenie lub zamknięcie to duże ryzyko.
- Należy spodziewać się, że wśród nowych firm pojawią się również nowe biura rachunkowe, stanowiące potencjalną konkurencję dla istniejących firm z branży księgowej. Aktywne pozyskiwanie klientów to najlepszy sposób utrzymania się na konkurencyjnym rynku.
Jak pozyskiwać klientów na usługi księgowe w obecnym czasie?
Spotkania z klientami stanowią kluczowy element w procesie pozyskiwania klientów w przypadku prowadzenia biura rachunkowego. Pomimo obecnej sytuacji, właściciele biur rachunkowych mają możliwość dzięki użyciu odpowiednich narzędzi przeprowadzać efektywne i skuteczne rozmowy biznesowe.
W tradycyjnym modelu, pozyskiwanie klientów do biura rachunkowego w większości opiera się na spotkaniach na żywo. Sytuacja związana z pandemią przeniosła jednak większość biznesowych spotkań do Internetu. Dedykowane programy do tele i wideokonferencji pozwalają bezpiecznie, wygodnie i efektywnie omówić szczegóły współpracy z przyszłym klientem biura.
Bezpłatne, proste w obsłudze i oferujące niezbędne funkcje programy, takie jak Google Meet, oferują bezproblemową konfigurację i przeprowadzenie spotkania online - zarówno właścicielowi biura, jak i klientowi.